השופטת מ' נאור:
1. עניינה של עתירה זו חלוקת תקציבי הספורט במועצה המקומית רמת השרון. העותרת 2 היא קבוצת כדורסל נשים, א. ס. שרון, שהוקמה לפני שנים רבות. העותרת הראשונה, עמותת ל.כ.ן, הוקמה בשנת 1985 במטרה לקדם את השיוויון בין המינים בתחום הספורט ובתחום כדורסל נשים בישראל בפרט. העותרת 3 הינה המנהלת המקצועית של קבוצת הכדורסל, היא שחקנית כדורסל. פעילה בעצמה, והיתה ממייסדות עמותת ל.כ.ן. העותרת 4 הינה קפטן של קבוצת הכדורסל א.ס. שרון.
כיוון שעסקינן בתקציבים לספורט, ראוי, לדעתי, לבחון את שאלת חלוקת התקציב מנקודת הראות הנוגעת לקבוצת הכדורסל עצמה, העותרת 2. התקציב מיועד לעותרת 2, ושאלת היחסים הפנימיים בין העותרות השונות אינם ענין לבית משפט זה.
המשיבה 1 היא המועצה המקומית רמת השרון והמשיב 3 הוא ראש המועצה. המשיבה 2 היא אגודת הספורט רמת השרון שהוקמה ע"י המועצה המקומית. משיבה זו תפסה תפקיד מרכזי בתחילת הדיון בעתירה זו, משום שבאמצעותה חילקה המועצה המקומית את תקציבי הספורט בעת שהוגשה עתירה זו. היו לעותרות טענות לגבי חלוקת הכספים באמצעות אגודת הספורט. במהלך הדיון בעתירה נטלה על עצמה המועצה המקומית עצמה את חלוקת תקציבי הספורט. על כן, וככל שהדברים נוגעים לעתיד, הפכה אגודת הספורט, לכל מטרה מעשית, בלתי רלבנטית לעתירה זו.
המשיב 4 הוא משרד המדע והספורט האחראי, כפי שנראה, לקביעת קריטריונים להקצאת תקציבים. המשיב 5 הוא משרד הפנים המופקד, בין היתר, על חלוקת תקציבים לרשויות המקומיות, ומשיב 6 הוא מרכז השלטון המקומי בישראל.
למעשה, חיציה של עתירה זו, לאחר התפתחויות שחלו במהלך בירורה של העתירה מכוונים אל המועצה המקומית רמת השרון.
2. עתירה זו עברה גלגולים רבים. כפי שכבר הוזכר, בתחילת הדרך חולקו תקציבים לספורט באמצעות אגודת הספורט שהוקמה ע"י המועצה המקומית. במהלך בירורה של עתירה זו הודיעה המועצה המקומית כי היא תחלק תקציבי ספורט באמצעות ועדת התמיכות שלה. על כן, לכאורה, אך לכאורה בלבד - פעילותה של המשיבה 2 הפכה לבלתי רלבנטית. אולם, כפי שנראה בהמשך הדברים, למעשה, אימצה המועצה המקומית את הקריטריונים לחלוקת תקציבים אשר נהגו באגודת הספורט. מבחינת הנורמות לחלוקת תקציבים - לאמיתו של דבר, לא השתנה דבר.
3. בדצמבר 2001 ניתנה החלטה מוסכמת, ולפיה העותרות והמשיב 2 יפנו לרואה חשבון על-מנת ליישב מחלוקת לגבי חוב עבר של המשיבה 2 לעותרות. בית משפט זה אינו הערכאה המתאימה לבירור קיומו של חוב כספי קצוב, ואם לא עלה בידי הצדדים לפתור את הבעיה באמצעות רואי החשבון, פתוחה הדרך בפני העותרות להגיש תביעה אזרחית.
4. טענתן המרכזית של העותרות היא כי הן מופלות לרעה על רקע מינן בהקצאת תקציבים ותמיכות לגופי ספורט ברמת השרון. מרכז הכובד של העתירה הוא בקביעת קריטריונים לחלוקת התקציבים. העותרות דרשו בעתירתן כי המועצה המקומית תקבע קריטריונים לחלוקת התקציבים. במהלך בירורה של העתירה הוצא צו על תנאי המורה למשיבים ליתן טעם מדוע לא ייקבעו קריטריונים שוויוניים ופרטניים - להבדילם מעקרונות כלליים העלולים להותיר מתחם של עמימות - לחלוקת כספי תמיכות לקבוצות. המועצה המקומית רמת השרון לא הציגה בפנינו קריטריונים כאלה, אף שהתיימרה לעשות כן.
5. לאחר שניתן הצו על תנאי הגישו המועצה וראש המועצה קריטריונים ההופכים לטענתם, את העתירה לתיאורטית. תשובה זו אינה מניחה את דעתנו כלל ועיקר. למעשה, החלטה זו של מליאת המועצה היא בגדר הנצחת המצב הקיים ואימוץ קריטריונים עמומים ובלתי שוויוניים שקבעה בזמנו המשיבה 2.
6. עד שנפנה לקריטריונים, נעמוד תחילה על עמדותיהם של המשיבים האחרים. על עמדתו של מרכז השלטון המקומי נוכל לעמוד בקצרה. מרכז השלטון המקומי הודיע כי אכן ראוי לקבוע קריטריונים שוויוניים בין קבוצת גברים לקבוצת נשים, תוך הצעת פרמטרים שונים לעניין זה. ואולם, בצד זאת ציין, כי אין הוא רואה עצמו מוסמך לכפות קריטריונים על רשויות מקומיות שונות. אכן, לא ידענו מהו הדין מכוחו יכול מרכז השלטון המקומי לכפות על רשויות מקומיות חלוקה זו או אחרת של תקציבי הספורט. המשיבים 4-5 נקטו לאורך כל הדרך עמדה, לפיה המשיבים העיקריים בתיק הם המשיבים 1-3, וכלפיהם מכוונים רוב רובם של הסעדים בעתירה. יחד עם זאת, הסכימו כי על המועצה המקומית לקבוע עקרונות שוויוניים ופרטניים לחלוקת כספי התמיכות. לגבי הקריטריונים שיחולו על חלוקת הכספים, הצביעו המשיבים האמורים על מודל שקבעה הוועדה לתקצוב אגודות ספורט ברשויות המקומיות, בראשה עמד כב' השופט ד' לוין ז"ל. המשיבים ציינו כי על הקריטריונים לכלול, בין היתר, דגש לצורך הטיפוח וקידום נשים בספורט. ואולם, מכיוון שדו"ח הוועדה האמורה מכיל מודל כללי בלבד סבורים המשיבים 4-5 כי על הרשות המקומית להסתייע במבחני תמיכה של משרד התרבות, המדע והספורט לצורך תמיכה בהתאחדויות ובאיגודי ספורט, ובין היתר - להבחנה המותרת שעושים הקריטריונים האמורים בין קבוצות נשים לקבוצת גברים, מתוך מטרה לקדם את הנשים בספורט. בא-כוח המשיבים, עו"ד ליכט, הציע לאורך כל הדיון בעתירה לסייע למועצה המקומית בניסוח קריטריונים. על פי מבחני התמיכה האמורים של משרד התרבות, המדע והספורט, פעילות ספורט של נשים מקבלת ניקוד גבוה פי 1.5 מפעילות מקבילה של גברים מתוך מטרה לחזק ולעודד את ספורט הנשים בישראל. הקריטריונים בהם ראוי להסתייע צורפו לתגובת המשיבים האמורים.
7. העותרות ביקשו בעתירתן כי ייקבעו קריטריונים, ולכאורה, במהלך בירורה של העתירה, קבעה המועצה המקומית קריטריונים. בישיבת ועדת התמיכות מיום 5.8.02 נרשם מפי עו"ד גונן כי בעקבות הצורך להשיב לעתירה ולצו על תנאי יש לקבוע קריטריונים שוויוניים כפי שהמליץ בית משפט זה, ולקבוע עקרונות שוויוניים ופרטניים לחלוקת כספי התמיכות. על הרשות, כך אמרה עו"ד גונן, לפעול לפי מודל שקבעה הוועדה לתקצוב אגודות ספורט ברשויות המקומיות, ועל הקריטריונים לכלול בין היתר "מתן דגש לצורך הטיפוח וקידום נשים בספורט".
בתשובת המועצה לצו על תנאי הובהר:
"3. בישיבת ועדת התמיכות של משיבה 1 מיום 29.1.02 אומצו הקריטריונים של משרד המדע והספורט. בנוסף, נקבע שלאחר תקופת מה, אם יידרש, ייקבע נוהל משלים.
4. בישיבה מיום 5.8.02 של ועדת התמיכות נידונו והושוו הקריטריונים של ועדת לוין, הקריטריונים שנקבעו ע"י המשיבה 2, והקריטריונים שנקבעו ע"י שתי רשויות אחרות, ולאחר מכן גובשו קריטריונים שוויוניים ופרטניים לקב' ספורט ייצוגיות, המבוססים על 'חלוקת הנקודות' שבעמ' 1 לקריטריונים של אגודת הספורט.
5. הוחלט על 7 קריטריונים: עניין ציבורי ותרומה לקהילה; טיפוח וקידום נוער ספורט; פעילות בשכונות מצוקה; הוצאות תפעול; כמות ספורטאים; הישגים ספורטיביים ומצוינות; תוספת 5% לצורך קידום נשים בספורט.
6. כל קבוצה תחרותית יכולה לצבור עד 100 נק' בכל קריטריון, ונשים יקבלו 5% בנוסף על סכום הנקודות הכולל שתצבור הקבוצה לפי 5 הקריטריונים הראשונים חלוקת הכספים תיעשה ביחס למספר הנקודות, לפי נוהל תמיכות".
לכאורה - אומצו הקריטריונים שקבע משרד המדע והספורט. למעשה - וכפי שנראה - לא כך הוא.
8. אלה הם, איפוא, הקריטריונים "החדשים" שהנהיגה המועצה המקומית בתשובה לצו על תנאי, ועל יסוד קריטריונים חדשים אלה טענה המועצה המקומית לפנינו כי עתירה זו הפכה תיאורטית. טענה זו אין בידינו לקבל.